Dorpsraad Nederhemert organiseert in het voor- en najaar een zwerfvuil-opruimmorgen in de buitengebieden van Nederhemert.

Veertien dagen geleden stond deze opruimmorgen al gepland, maar toen was het slecht weer en werd de actie zodoende verzet naar zaterdagmorgen 10 april.

De vooruitzichten waren nu eigenlijk ook niet gunstig wat het weer betreft, maar het is uiteindelijk heel de morgen droog gebleven totdat wij klaar waren, toen begon het te regenen.

Een groep vrijwilligers van 15 personen melde zich aan en daar waren ook enkele inwoners bij die nog niet zo heel lang in ons mooie dorp wonen en zo mochten wij gelijk met hen kennis maken.

Wij waren te gast bij Kiki Kossmann aan de Maasdijk 12a die ook lid is van onze Dorpsraad en waar wij beschut en toch op afstand op haar terras bijeen konden komen.

Vandaar uit werden de taken verdeeld en aangegeven waar er zwerfvuil opgeruimd kon worden.

De foto’s bij dit artikel zeggen genoeg want Richard Hak, die namens de gemeente Zaltbommel kwam laden, wist niet wat hij zag zoveel zwerfvuil, ja zelfs een parasol en tonnen waren daarbij.

Ook kwam er veel zwerfafval van de Waard en het Boske waar de familie Pruissen en Wegman altijd zwerfvuil opruimen en Ries zelf met een vrachtwagentje het zwerfvuil kwam brengen.

Vanuit de Dorpsraad reed Arie Verheij rond met een aanhangwagen om op de plaatsen waar zwerfvuil werd geruimd de volle zakken op te laden.

Via NLdoet, die de grootste vrijwilligersactie van ons land op 28 en 29 mei organiseert, was een klein budget beschikbaar gesteld voor materialen, koffie/thee en fris en bij terugkomst een hapje en een drankje.

Ook werd door Walter Esch, lid van onze Dorpsraad, als herinnering aan deze actie een sjaal aan alle vrijwilligers aangeboden, met het wapen van Nederhemert erop geborduurd.

Er werd veel zwerfvuil opgehaald en wat zeker opviel, veel lege blikken bier in de sloten en het was af en toe een toer om de blikken uit de sloot te vissen.

Wij mogen terug zien op een zeer geslaagde morgen en vinden het fijn dat zoveel vrijwilligers zich opgaven om mee zwerfvuil op te ruimen en willen hen hiervoor bedanken.

In het najaar september/oktober willen wij weer een zwerfvuil-morgen organiseren.

Een datum voor deze actie in het najaar zullen wij in de Dorpskrant van Nederhemert publiceren.

Dorpsraad Nederhemert

DIRK BRUGMANS